Reklama

Porady

Specjalista radzi

9 miesięcy oczekiwania

Niedziela Ogólnopolska 30/2021, str. 56

Adobe Stock

W ciąży, która jest ważnym czasem w życiu kobiety i jej dziecka, trzeba zadbać o zdrowie obojga.

Jeżeli do tej pory nasza dieta nie była dobrze zaplanowana, to jest to dobry moment, aby zadbać o sposób odżywiania. Dieta kobiety w ciąży nie musi być wyszukana, powinna być natomiast urozmaicona. Trzeba jeść to, co lubimy, a jednocześnie zachować zasady wynikające z piramidy zdrowego żywienia i uwzględnić składniki, które będą dobrze wpływać na przebieg ciąży i rozwój dziecka.

Jednym z ważnych składników odżywczych jest kwas foliowy, bo jego niedobór może spowodować u dziecka poważne wady. Suplementację kwasu foliowego najlepiej rozpocząć jeszcze przed ciążą i kontynuować w pierwszych 3 miesiącach. Kolejnym składnikiem wpływającym na rozwój dziecka jest żelazo. Tutaj jednak suplementację prowadzimy tylko na zlecenie lekarza, w oparciu o wynik badania krwi, aby uniknąć przedawkowania. Oba składniki powinny być też uwzględnione w naszych posiłkach. Wspomniany wcześniej kwas foliowy występuje dość powszechnie, jego dobrym źródłem są np.: szpinak, kalafior, brokuły, wątróbka, pomarańcze, banany. Niezależnie jednak od spożywania produktów bogatych w kwas foliowy przez pierwsze 3 miesiące ciąży należy go suplementować. Żelazo natomiast w dużej ilości występuje, m.in. w mięsie, żółtkach jaj, płatkach owsianych, herbatce z pokrzywy. Kolejnym ważnym składnikiem jest wapń, którego może dostarczyć mleko. Jeżeli go nie lubimy, to możemy sięgnąć po przetwory mleczne, np. jogurt, kefir, twaróg. Źródłem wapnia są również ciemnozielone warzywa i orzechy.

Reklama

Często pada pytanie o zapotrzebowanie kaloryczne w ciąży. W pierwszym trymestrze ciąży nie ulega ono zmianie, w drugim i trzecim wynosi przeciętnie 2,5 tys. do 2,8 tys. kalorii na dobę. Listę produktów, które powinnyśmy spożywać, najlepiej ustalić w oparciu o piramidę zdrowego żywienia, opracowaną przez Instytut Żywności i Żywienia. Podstawę piramidy produktów spożywczych stanowią obecnie warzywa i owoce – z naciskiem na warzywa – które powinny być dodawane do każdego posiłku. Najlepiej, aby były surowe lub gotowane na parze, ponieważ wtedy mają najwięcej składników odżywczych. Wiemy, że warzywa strączkowe, np. groch, fasola, i kapustne mogą powodować dolegliwości gastryczne. Nie znaczy to jednak, że trzeba z nich rezygnować – po prostu jedzmy je w małych ilościach.

Według dietetyków, codziennie powinnyśmy zjadać 600-650 g warzyw i ok. 350 g owoców. Z grupy owoców wskazane są: jabłka, porzeczki, jagody, truskawki i wszelkie dostępne u nas owoce sezonowe. Są one źródłem witamin i minerałów, zawierają dużo antyoksydantów i błonnik.

Jeżeli chodzi o białko, to 60% zapotrzebowania na nie powinny pokrywać produkty zwierzęce, czyli mięso i jego przetwory, a pozostałe 40% – produkty roślinne, czyli m.in. rośliny strączkowe, takie jak groch, bób czy soja. Kobiety na diecie wegetariańskiej nie muszą z niej rezygnować w czasie ciąży czy w okresie karmienia, ale trzeba koniecznie zadbać, aby była ona dobrze zbilansowana, by dostarczała wystarczającą ilość białka, żelaza i witamin, zwłaszcza z grupy B.

Są produkty spożywcze, które w czasie ciąży trzeba ograniczyć do minimum, należą do nich tzw. fast foody, żywność wysoko przetworzona i słodycze. W tym czasie trzeba całkowicie zrezygnować z picia alkoholu oraz palenia papierosów i przebywania w otoczeniu osób palących. Obie te używki są dla zdrowia dziecka skrajnie niebezpieczne. Alkohol może spowodować urodzenie dziecka z Płodowym Zespołem Alkoholowym FAS, palenie papierosów natomiast – zarówno czynne, jak i bierne – przedwczesny poród, niższą masę urodzeniową dziecka, większą jego podatność na infekcje w niemowlęctwie oraz inne zaburzenia.

Notowała: Anna Wyszyńska

2021-07-20 10:22

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

9 miesięcy bez alkoholu

Badania populacyjne szacujące rozpowszechnienie Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych (FASD) przeprowadzone wśród dzieci w wieku 7-9 lat w Polsce wskazują na występowanie FASD nie mniej niż u 20 na 1000 dzieci.

Więcej ...

Czego nie wolno zmieniać w celebracji Mszy św.? Komisja KEP wyjaśnia zachowanie abp Rysia podczas Areny Młodych

2021-09-27 07:13

ks. Paweł Klys

Kapłan jest sługą świętej liturgii i nie wolno mu na własną rękę w celebracji Mszy św. niczego dodawać, opuszczać ani zmieniać - podkreślił przewodniczący Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Konferencji Episkopatu Polski, bp Piotr Greger, w związku z celebracją liturgii podczas spotkania Arena Młodych "Reset" w Łodzi.

Więcej ...

Spotkać młody Kościół

2021-09-27 09:37

archiwum KSM

KSM-owicze z naszej diecezji wybrali się na pielgrzymkę do Zabawy.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Podano datę uroczystości pogrzebowych bp. Edwarda Janiaka

Podano datę uroczystości pogrzebowych bp. Edwarda Janiaka

Czego nie wolno zmieniać w celebracji Mszy św.? Komisja...

Kościół

Czego nie wolno zmieniać w celebracji Mszy św.? Komisja...

Co dosłownie oznacza Ewangelia o kamieniu młyńskim u...

Wiara

Co dosłownie oznacza Ewangelia o kamieniu młyńskim u...

Jak naprawdę jest w czyśćcu? Poznaj kilka wizji od św....

Wiara

Jak naprawdę jest w czyśćcu? Poznaj kilka wizji od św....

Na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej odkryto pradziejową...

W wolnej chwili

Na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej odkryto pradziejową...

Episkopat: zmarł biskup senior diecezji kaliskiej Edward...

Polska

Episkopat: zmarł biskup senior diecezji kaliskiej Edward...

Bocelli: film „Fatima” zawiera przesłanie, które...

Wiara

Bocelli: film „Fatima” zawiera przesłanie, które...

Franciszek o Mszy trydenckiej: powrót do prawdziwych...

Franciszek

Franciszek o Mszy trydenckiej: powrót do prawdziwych...

Święty od zadań trudnych

Wiara

Święty od zadań trudnych